FACULTY BIO

الدكتور محمد عيسى

أستاذ مساعد

الدراسات التربوية
+973 17437264
S 22
missah@uob.edu.bh

مجالات الخبرة


Leadership and organizational change issues, including organizational behaviour research, teacher training and development, and public policy impact monitoring and advocacy. Structural Equation Modelling using – SPSS, AMOS, and MPlus analytical programs.

التعليم


  • Doctor of Education (Ed.D)., Leadership Studies, Bowling Green State University, Bowling Green, Ohio, USA, 2013
  • Master of Arts (MA), Cross-Cultural, International Education, Bowling Green State University, Bowling Green, Ohio, USA, 2010
  • Master of Philosophy (MPhil)., Agricultural Extension, University of Ghana, Legon, Accra, Ghana, 2001
  • Bachelor of Science (BSc) (Honors)., Agricultural Science, University of Ghana, Legon, Accra, Ghana, 1997

السيرة الذاتية


د. محمد عيسى أستاذ مساعد في قسم الدراسات التربوية في كلية البحرين للمعلمين، جامعة البحرين. مؤهلاته هي دكتوراه في التربية (Ed. D)، دراسات القيادة، جامعة بولينج جرين ستيت، بولينج جرين، أوهايو، الولايات المتحدة الأمريكية (2013)؛ ماجستير في الآداب، التعليم الدولي عبر الثقافات، جامعة بولينج جرين ستيت، بولينج جرين، أوهايو، الولايات المتحدة الأمريكية (2010)؛ ماجستير الفلسفة في الإرشاد الزراعي، جامعة غانا، ليجون، أكرا، غانا، (2001)؛ وبكالوريوس العلوم (مع مرتبة الشرف)، العلوم الزراعية، جامعة غانا، ليجون، أكرا، غانا (1997)؛ شهادة التعليم المهني من جامعة هارفارد (2022).

تشمل مجالات خبرة الدكتور محمد واهتماماته البحثية قضايا القيادة والتغيير التنظيمي، وأبحاث السلوك التنظيمي، وتدريب المعلمين وتطويرهم، ومراقبة تأثير السياسة العامة والدعوة إليها، والأبحاث العملية القائمة على الفصول الدراسية. لديه أيضًا خبرة في إجراء نمذجة المعادلات الهيكلية باستخدام البرامج التحليلية SPSS و AMOS و MPlus. نشر عددا من المقالات البحثية في مجلات دولية مرموقة.

الإنجازات


  • Outstanding Student Supportive Professor, Bahrain Teachings College, 2014
  • Graduating Doctoral Student Medal of Honor, Department of LeadershipUniversity, Bowling Green, Ohio, USA, 2013, Bowling Green State
  • Golden Key International Honors Society, USA, 2011

الانتماءات


  • Member, Bahrain Society for Training and Development (BSTD)
  • Editorial Board Member, Learning Environments Research, An International Journal
  • Reviewer, Open Journal of Leadership
  • Reviewer, SAGE Open Access Journal
  • Ad Hoc Article Editor, SAGE Open Access Journal
  • Reviewer, Psychology and Behavioral Sciences
  • Reviewer, Indian Journal of Economics and Development
  • Reviewer, Journal of Educational Administration
  • Reviewer, Studies in Educational Evaluation

المنح والعقود الممنوحة


-

المنشورات والعروض التقديمية


  1. Musah, M.B, Tahir, M.L., Ali, H. M., Al-Hudawi, S.H. V., Issah, M., Farah, A. M., Abdullah, A. K., & Kamil, N.M. (2023). Testing the validity of academic Staff performance predictors and their effects on workforce performance. International Journal of Evaluation and Research in Education, 12(2), 941 – 955. DOI: 10.11591/ijere.v12i2.24230
  2. Musah, M.B, Tahir, M.L., Issah, M., Abdul-Salaam, G., Al-Hudawi, S.H., & Hussein A. R. (2022). Managing the quality of undergraduate students: Evidence from Ghanaian higher learning institutions. Conference Paper, DOI:10.1109/SLAE54202.2021.9788091
  3. Musah, M.B, Tahir, M.L., Al-Hudawi, S.H., Issah, M., Hussein, A R., & Ibrahim, M. (2022). Testing content validity of teacher-made test: Profiling teacher perceptions and demographic variables. International Journal of Evaluation and Research in Education, 11(2), 878-887. DOI: 10.11591/ijere.v11i2.21992
  4. Issah, M., & Awaisu, I. B. (2022). Emotional intelligence and interest in leadership, moderating role of age and gender among undergraduate political science education major students in a public university in Ghana. Open Journal of Leadership, 11 (1), 82 – 91. https://doi.org/10.4236/ojl.2022.111006.
  5. Issah, M. (2021). Perception of fit and job satisfaction among administrative staff in a mid-western university in the United States of America. SAGE Open, 1-10. https://doi.org/10.1177/21582440211027564
  6. Khalid, L., Bucheerei, J., & Issah, M. (2021). Pre-service Teachers’ Perceptions of Barriers to Promoting Critical Thinking skills in the classroom. SAGE Open, 1-9. DOI: 10.1177/21582440211036094
  7. Issah, M. (2020). Leadership Behaviour Analysis: The Case of Three Academic Middle-level leaders in higher education. Open Journal of Leadership, 9(3), 141 – 155. https://doi.org/10.4236/ojl.2020.93009
  8. Issah, M., & Awaisu, I. B. (2020). Pre-service Teachers’ Attitudes toward Research in a Middle Eastern Teachers College. American Journal of Educational Research, 8(8), 589-592. Doi.10.12691/education-8-8-11. http://pubs.sciepub.com/education/8/8/11
  9. Issah, M. (2018). Change Leadership: The role of emotional intelligence. SAGE Open, 1-6. DOI: 10.1177/2158244018800910. Journals.sagepub.com/home/sgo
  10. Elmahdi, I. & Issah, M. (2018). Promoting Human Rights in Classrooms: A pre-service teacher’s perspective at the Bahrain Teachers College. International Journal of Current Research, 10(9), 73946-73950. DOI: https://doi.org/10.24941/ijcr.32326.09.2018
  11. Issah, M. & Zimmerman, J. (2016). Change Model for 21st Leaders:  The Essentials. International Journal of Pedagogical Innovations, 4(1), 23-29.
  12. Oyer, B., Gillespie, M., Issah, M, & Fasko, Jr., D (2012). The role of personality in argument evaluation. Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, XXVII(2), 40-49.
  13. Johnson, P. A., & Issah, M. (2011). When it comes to community engagement, don’t forget the community. Journal of School Public Relations, 32(3), 255-280.
  14. Book Chapter Issah, M. & Abdulghani, A. (2020). Developing leadership skills in the classroom. In O. Al Mahdi (Ed.), Innovations in Educational Leadership and Continuous Teachers’ Professional Development (pp. 39 – 58). Jagadhri, CSMFL Publications
  15. Book Reviews Issah M. (2011). Leveraging chaos: The mysteries of leadership and policy revealed. John R. Shoup & Susan Clark Sunder. Journal of Educational Administration, 49(3), 343-345.

Back

الدكتور محمد عيسى

أستاذ مساعد

الدراسات التربوية
+973 17437264
S 22
missah@uob.edu.bh

مجالات الخبرة


Leadership and organizational change issues, including organizational behaviour research, teacher training and development, and public policy impact monitoring and advocacy. Structural Equation Modelling using – SPSS, AMOS, and MPlus analytical programs.

التعليم


  • Doctor of Education (Ed.D)., Leadership Studies, Bowling Green State University, Bowling Green, Ohio, USA, 2013
  • Master of Arts (MA), Cross-Cultural, International Education, Bowling Green State University, Bowling Green, Ohio, USA, 2010
  • Master of Philosophy (MPhil)., Agricultural Extension, University of Ghana, Legon, Accra, Ghana, 2001
  • Bachelor of Science (BSc) (Honors)., Agricultural Science, University of Ghana, Legon, Accra, Ghana, 1997

السيرة الذاتية


د. محمد عيسى أستاذ مساعد في قسم الدراسات التربوية في كلية البحرين للمعلمين، جامعة البحرين. مؤهلاته هي دكتوراه في التربية (Ed. D)، دراسات القيادة، جامعة بولينج جرين ستيت، بولينج جرين، أوهايو، الولايات المتحدة الأمريكية (2013)؛ ماجستير في الآداب، التعليم الدولي عبر الثقافات، جامعة بولينج جرين ستيت، بولينج جرين، أوهايو، الولايات المتحدة الأمريكية (2010)؛ ماجستير الفلسفة في الإرشاد الزراعي، جامعة غانا، ليجون، أكرا، غانا، (2001)؛ وبكالوريوس العلوم (مع مرتبة الشرف)، العلوم الزراعية، جامعة غانا، ليجون، أكرا، غانا (1997)؛ شهادة التعليم المهني من جامعة هارفارد (2022).

تشمل مجالات خبرة الدكتور محمد واهتماماته البحثية قضايا القيادة والتغيير التنظيمي، وأبحاث السلوك التنظيمي، وتدريب المعلمين وتطويرهم، ومراقبة تأثير السياسة العامة والدعوة إليها، والأبحاث العملية القائمة على الفصول الدراسية. لديه أيضًا خبرة في إجراء نمذجة المعادلات الهيكلية باستخدام البرامج التحليلية SPSS و AMOS و MPlus. نشر عددا من المقالات البحثية في مجلات دولية مرموقة.

الإنجازات


  • Outstanding Student Supportive Professor, Bahrain Teachings College, 2014
  • Graduating Doctoral Student Medal of Honor, Department of LeadershipUniversity, Bowling Green, Ohio, USA, 2013, Bowling Green State
  • Golden Key International Honors Society, USA, 2011

الانتماءات


  • Member, Bahrain Society for Training and Development (BSTD)
  • Editorial Board Member, Learning Environments Research, An International Journal
  • Reviewer, Open Journal of Leadership
  • Reviewer, SAGE Open Access Journal
  • Ad Hoc Article Editor, SAGE Open Access Journal
  • Reviewer, Psychology and Behavioral Sciences
  • Reviewer, Indian Journal of Economics and Development
  • Reviewer, Journal of Educational Administration
  • Reviewer, Studies in Educational Evaluation

المنح والعقود الممنوحة


-

المنشورات والعروض التقديمية


  1. Musah, M.B, Tahir, M.L., Ali, H. M., Al-Hudawi, S.H. V., Issah, M., Farah, A. M., Abdullah, A. K., & Kamil, N.M. (2023). Testing the validity of academic Staff performance predictors and their effects on workforce performance. International Journal of Evaluation and Research in Education, 12(2), 941 – 955. DOI: 10.11591/ijere.v12i2.24230
  2. Musah, M.B, Tahir, M.L., Issah, M., Abdul-Salaam, G., Al-Hudawi, S.H., & Hussein A. R. (2022). Managing the quality of undergraduate students: Evidence from Ghanaian higher learning institutions. Conference Paper, DOI:10.1109/SLAE54202.2021.9788091
  3. Musah, M.B, Tahir, M.L., Al-Hudawi, S.H., Issah, M., Hussein, A R., & Ibrahim, M. (2022). Testing content validity of teacher-made test: Profiling teacher perceptions and demographic variables. International Journal of Evaluation and Research in Education, 11(2), 878-887. DOI: 10.11591/ijere.v11i2.21992
  4. Issah, M., & Awaisu, I. B. (2022). Emotional intelligence and interest in leadership, moderating role of age and gender among undergraduate political science education major students in a public university in Ghana. Open Journal of Leadership, 11 (1), 82 – 91. https://doi.org/10.4236/ojl.2022.111006.
  5. Issah, M. (2021). Perception of fit and job satisfaction among administrative staff in a mid-western university in the United States of America. SAGE Open, 1-10. https://doi.org/10.1177/21582440211027564
  6. Khalid, L., Bucheerei, J., & Issah, M. (2021). Pre-service Teachers’ Perceptions of Barriers to Promoting Critical Thinking skills in the classroom. SAGE Open, 1-9. DOI: 10.1177/21582440211036094
  7. Issah, M. (2020). Leadership Behaviour Analysis: The Case of Three Academic Middle-level leaders in higher education. Open Journal of Leadership, 9(3), 141 – 155. https://doi.org/10.4236/ojl.2020.93009
  8. Issah, M., & Awaisu, I. B. (2020). Pre-service Teachers’ Attitudes toward Research in a Middle Eastern Teachers College. American Journal of Educational Research, 8(8), 589-592. Doi.10.12691/education-8-8-11. http://pubs.sciepub.com/education/8/8/11
  9. Issah, M. (2018). Change Leadership: The role of emotional intelligence. SAGE Open, 1-6. DOI: 10.1177/2158244018800910. Journals.sagepub.com/home/sgo
  10. Elmahdi, I. & Issah, M. (2018). Promoting Human Rights in Classrooms: A pre-service teacher’s perspective at the Bahrain Teachers College. International Journal of Current Research, 10(9), 73946-73950. DOI: https://doi.org/10.24941/ijcr.32326.09.2018
  11. Issah, M. & Zimmerman, J. (2016). Change Model for 21st Leaders:  The Essentials. International Journal of Pedagogical Innovations, 4(1), 23-29.
  12. Oyer, B., Gillespie, M., Issah, M, & Fasko, Jr., D (2012). The role of personality in argument evaluation. Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, XXVII(2), 40-49.
  13. Johnson, P. A., & Issah, M. (2011). When it comes to community engagement, don’t forget the community. Journal of School Public Relations, 32(3), 255-280.
  14. Book Chapter Issah, M. & Abdulghani, A. (2020). Developing leadership skills in the classroom. In O. Al Mahdi (Ed.), Innovations in Educational Leadership and Continuous Teachers’ Professional Development (pp. 39 – 58). Jagadhri, CSMFL Publications
  15. Book Reviews Issah M. (2011). Leveraging chaos: The mysteries of leadership and policy revealed. John R. Shoup & Susan Clark Sunder. Journal of Educational Administration, 49(3), 343-345.

Back